Descobrim el MNAC passejant pel davant de totes les obres exposades i aturant-nos només en aquelles més emblemàtiques, per conèixer-les una mica més a fons, tot fent el mateix recorregut que fa qualsevol visitant del museu.

Obres destacades

Pintures de Sant Climent de Taüll
Mestre de Taüll

Fresc traspassat a tela. 620 x 360 x 180 cm
Cap al 1123 (Segle XII)

Els colors del romànic català: blau, verd clar, vermells, ocres, negre i blanc de gran puresa. L'obra del mestre de Taüll és d'una tècnica excepcional, amb domini de la gradació dels tons, capaç de modelar les formes, el dibuix del cos, el color de la carn, els vestits, els cabells pentinats i tots els detalls de figures i ornaments.

Ego sum lux (Jo soc la llum). L'absis ens mostra el Crist en majestat, inscrit a la màndorla (en forma d'ametlla) que representa una de les imatges icòniques del romànic europeu, amb la mà, beneint, i com a origen de llum i vida eterna.

L'Agnus Dei (Anyell de Déu) apocalíptic, amb 7 ulls, és una imatge emblemàtica. El conjunt condensa de manera genial elements que representen diferents visions bíbliques de l'Apocalipsi per presentar-nos el Crist del Judici Final.

Taüll

La mare de Déu dels consellers
Lluís Dalmau

Oli sobre fusta de roure.
316 x 312,5 x 32,5 cm
1443-1445

Aquest retaule , encarregat pel Consell de Cent (el govern de Barcelona) representa els cinc consellers de l'any 1443, retratats del natural amb un gran realisme i a la mateixa escala que la mare de Déu i els sants.

Fer-se retratar per passar a la posteritat, com a símbol de poder i prestigi, va ser un fet comú entre la classe dominant i benestant del moment.

L'obra de Lluís Dalmau és un repte i representa una gran innovació:

  • per la nova tècnica a l'oli sobre fusta de roure de Flandes (importada dels països baixos).
  • pel tipus de format de grans dimensions inusual a l'època.
  • per la representació mateixa, que situa personatges reals en un espai il·lusori, influït per la moda flamenca del moment.
La mare de Déu dels consellers

Crist amb la creu
Doménikos Theotokópoulos (El Greco)

Oli sobre tela. 106,4 x 69 cm
Entre 1590-1595

Quina creu! I sembla que no pesi, perquè en realitat l'abraça, tal com abraça el triomf sobre la mort.

Hereu de l'escola veneciana, El Greco modela amb virtuosisme els volums i les formes amb el color, amb la intenció de reflectir estats d'ànim espirituals.

Fixem-nos com pinta les seves característiques mans i cossos deformats, donant un missatge expressiu i simbolista.

Crist amb la creu

Natura morta d'atuells
Francisco de Zurbarán

Oli sobre tela. 47 x 79 cm
Entre 1650-1660

El temps s'atura. Ni la pols circula en aquest moment aturat. Una natura morta d'objectes domèstics de l'època, on l'efecte visual causat per la llum i les figures geomètriques és magnífic.

Un reflex del Segle d'Or espanyol i l'art de Zurbarán, que si imaginem i fem un salt en el temps, ens connecta amb imatges i quadres avantguardistes d'artistes molt actuals.

Natura morta d'atuells

Gran ballarina
Pablo Gargallo

Ferro retallat. 123 x 70 x 50 cm
París, 1929

Una ballarina amb tutú –potser inspirada en Teresa Boronat– a la “manera cubista”. Incorpora l'espai buit com una part de l'escultura. Els ferros superposats filtren escletxes de llum i aire.

Gran ballarina