Descobrim el MNAC passejant pel davant de totes les obres exposades i aturant-nos només en aquelles més emblemàtiques, per conèixer-les una mica més a fons, tot fent el mateix recorregut que fa qualsevol visitant del museu.
Obres destacades
Pintures de Sant Climent de Taüll
Mestre de Taüll
Fresc traspassat a tela. 620 x 360 x 180 cm
Cap al 1123 (Segle XII)
Els colors del romànic català: blau, verd clar, vermells, ocres, negre i blanc de gran puresa. L'obra del mestre de Taüll és d'una tècnica excepcional, amb domini de la gradació dels tons, capaç de modelar les formes, el dibuix del cos, el color de la carn, els vestits, els cabells pentinats i tots els detalls de figures i ornaments.
Ego sum lux (Jo soc la llum). L'absis ens mostra el Crist en majestat, inscrit a la màndorla (en forma d'ametlla) que representa una de les imatges icòniques del romànic europeu, amb la mà, beneint, i com a origen de llum i vida eterna.
L'Agnus Dei (Anyell de Déu) apocalíptic, amb 7 ulls, és una imatge emblemàtica. El conjunt condensa de manera genial elements que representen diferents visions bíbliques de l'Apocalipsi per presentar-nos el Crist del Judici Final.
La mare de Déu dels consellers
Lluís Dalmau
Oli sobre fusta de roure.
316 x 312,5 x 32,5 cm
1443-1445
Aquest retaule , encarregat pel Consell de Cent (el govern de Barcelona) representa els cinc consellers de l'any 1443, retratats del natural amb un gran realisme i a la mateixa escala que la mare de Déu i els sants.
Fer-se retratar per passar a la posteritat, com a símbol de poder i prestigi, va ser un fet comú entre la classe dominant i benestant del moment.
L'obra de Lluís Dalmau és un repte i representa una gran innovació:
- per la nova tècnica a l'oli sobre fusta de roure de Flandes (importada dels països baixos).
- pel tipus de format de grans dimensions inusual a l'època.
- per la representació mateixa, que situa personatges reals en un espai il·lusori, influït per la moda flamenca del moment.
Crist amb la creu
Doménikos Theotokópoulos (El Greco)
Oli sobre tela. 106,4 x 69 cm
Entre 1590-1595
Quina creu! I sembla que no pesi, perquè en realitat l'abraça, tal com abraça el triomf sobre la mort.
Hereu de l'escola veneciana, El Greco modela amb virtuosisme els volums i les formes amb el color, amb la intenció de reflectir estats d'ànim espirituals.
Fixem-nos com pinta les seves característiques mans i cossos deformats, donant un missatge expressiu i simbolista.
Natura morta d'atuells
Francisco de Zurbarán
Oli sobre tela. 47 x 79 cm
Entre 1650-1660
El temps s'atura. Ni la pols circula en aquest moment aturat. Una natura morta d'objectes domèstics de l'època, on l'efecte visual causat per la llum i les figures geomètriques és magnífic.
Un reflex del Segle d'Or espanyol i l'art de Zurbarán, que si imaginem i fem un salt en el temps, ens connecta amb imatges i quadres avantguardistes d'artistes molt actuals.
Gran ballarina
Pablo Gargallo
Ferro retallat. 123 x 70 x 50 cm
París, 1929
Una ballarina amb tutú –potser inspirada en Teresa Boronat– a la “manera cubista”. Incorpora l'espai buit com una part de l'escultura. Els ferros superposats filtren escletxes de llum i aire.