Com parla la televisió? » La llum

La llum

 
Publicitat
  • Video: Quina és la llum bàsica que necessita un objecte? Quina és la llum bàsica que necessita un objecte?
    Quina és la llum bàsica que necessita un objecte?

    Ens faran falta, com a mínim, tres punts de llum. La principal :spot lightés un feix de llum concentrat que il·lumina la persona o l’objecte. La llum complementària: fill light és una llum difusa, suau, que il·lumina tot l’espai, la persona o l’objecte, i el seu entorn.  I la llum de contra o contrallum: back light és una llum dirigida cap a (contra) la càmera, que es col·loca entre el personatge i el fons, darrere de la persona o l’objecte, per tal de “desenganxar-la” del fons. En principi, necessitarem tants punts de llum principal i de contra com objectes vulguem il·luminar.

  • Foto: Per què hi ha tants focus en un plató? Per què hi ha tants focus en un plató? Per què hi ha tants focus en un plató?
    Per què hi ha tants focus en un plató?

    Si normalment necessitem tres fonts de llum per il·luminar un objecte o una persona (llum principal, llum de complement i llum de contra), possiblement faran falta tres focus per cada objecte o persona que calgui il·luminar en una escena. Si volem simplificar-ho podem, per exemple, utilitzar la llum de complement per il·luminar una àmplia zona del plató i la llum principal d’una persona pot fer també, si estan a prop, de contra del presentador que li fa l’entrevista. Cada situació requereix una il·luminació diferent.

  • Video: La llum blanca sempre és igual de blanca? La llum blanca sempre és sempre del mateix color?
    La llum blanca sempre és igual de blanca?

    Ni de bon tros! Segons la font d'il·luminació que s'utilitzi (una bombeta d'incandescència, un fluorescent, una espelma o la llum del sol al migdia o al crepuscle. Tindrem un color de llum diferent i la càmera veurà cada font de llum con un blanc diferent. Direm que aquestes fonts de llum tenen diferent "temperatura de color”. Per això, abans de gravar, hem de “fer blancs” amb la càmera per igualar el color blanc per a la visió de l’ull.
    En la imatge d’aquesta entrevista podeu veure un exemple de dues temperatures de color diferents. Mentre la llum de l’exterior que prové de la finestra dona una llum blanca natural, els entrevistats els hem il·luminat amb una llum càlida, de to més acarabassat, que dona un contrast de colors molt interessant.

  • Video: Crear formes, crear espais Crear formes, crear espais
    Crear formes, crear espais

    La llum retallada per un obstacle (un objecte o una persona) crea formes diferents i espais separats. A més la llum pot ser de diversos colors. Jugant amb les formes, els espais i els colors, podem crear espais fantàstics o realistes; per dir-ho en altres paraules: es poden "pintar” quadres només fent servir la llum. Imagina't, per exemple, una església il·luminada o sense il·luminar. Has vist com canvia l’espai la llum que entra pels vitralls d’una catedral?

  • Video: Les ombres Les ombres
    Les ombres

    Les ombres són a la llum el que el silenci és al so. De la mateixa manera que a través del silenci es poden transmetre sensacions i emocions diverses, d'una manera molt semblant es pot fer jugant amb les ombres. L’ombra té moltes connotacions i significats.
    Cada objecte il·luminat projecta la seva ombra i són inseparables. La qualitat de l’ombra delata la qualitat de la llum. Una llum suau fa una ombra de contorns poc definits; una llum dura fa una ombra de contorns molt ben dibuxats.

  • Foto: Il·luminació i reflectors Il·luminació i reflectors Il·luminació i reflectors
    Il·luminació i reflectors

    La llum del sol pot resultar massa dura per gravar (és a dir, pot generar ombres indesitjades). Per tal d'esmorteir-la es fan servir reflectors o pantalles reflectores, que a TV3 anomenem popularment "boines”.

  • Foto: Reflexos indesitjats i altres intrusos Reflexos indesitjats i altres intrusos Reflexos indesitjats i altres intrusos
    Reflexos indesitjats i altres intrusos

    La llum no es reflecteix igual sobre totes les superfícies. Això vol dir que cal anar amb compte amb les ulleres, els vidres dels quadres emmarcats, els mobles envernissats, els terres brillants, etc., on la llum, si hi rebota, pot crear reflexos inesperats o fer de mirall, descobrint parts del plató que no s’han de veure. També cal anar amb compte amb les ombres que puguin projectar aparells com ara trípodes, girafes, o elements que es posin entre els focus i els elements fotografiats.

     

Publicitat